Nem az apámnak
tapsolnak…
Zsúfolt szezon után, egy
késő délelőtti időpontban sikerült leülnünk beszélgetni Szinetár Dórával.
Már a végét
járom – mondja sóhajtva, mosolyogva Dóra -, hiszen nemigen akad szabad estém.
Ráadásul a kisfiam tavaly szeptember óta iskolás, és esti előadások ide vagy
oda, másnap reggel hat ötvenkor csörög az óra. Szerencsére a gyerek nagyon
okos, csak dicséretet hoz az iskolából. Remek külsejét az édesapjától, eszét pedig
a nagyapjától, vagyis az én apámtól örökölte. A szüleimmel most Spanyolországba
utazik, s később a párommal mi is utánuk megyünk.
Tehát pihensz a nyáron?
Előbb még a
Városmajorban lesz előadásom, és be kell fejeznünk a Rómeó-lemezt, amelynek
Bereczki Zoltán, a párom a producere. A zenei alapja már készen van, csupán rá
kell énekelnünk, no de a „csupán”, ahogy mondani szokták, nem semmi!
Tudod-e Dóri, mi az első
emlékem Hámori Ildikó kislányáról? Egy tévéműsorban, amelynek Hajnal, alkony
volt a címe, az ágy szélén ült a művésznő-mama, a kislánya pedig az ágyban
feküdt. Így énekelték el Luis Armstrong világhírű Luluby című slágerét.
Bizony, ez
nem mostanában volt. Öt-hat éves lehettem. Állítólag mindig szépen énekeltem,
de szerintem ez azt jelentette, hogy mindig tisztán szólt a hangom. Az
iskolában aztán rendre én nyertem meg a prózamondó versenyeket, és ki hinné,
hogy így jutottam be egy külföldiek által forgatott koprodukciós filmbe. A
főszerepre kerestek egy tizenéves kislányt, s a kerületi úttörő szövetség adta
meg a címem. Behívtak a meghallgatásra, és érdekes feladatot kaptam.
Beállítottak egy üres ablakkeretbe, és azt mondták, nézzek ki az „ablakon”, és
tegyek úgy, mintha megpillantanám az édesanyámat, akit a hidra menet megtámad
valaki, ő pedig beleesik a vízbe. A producernek tetszett, ahogyan megoldottam a
feladatot, és engem választottak a főszerepre. De fogalmuk sem volt arról, hogy
ki az a Szinetár Miklós, akinek a lánya vagyok. Semmi protekció, egyszerűen
megfeleltem.
A tini kor nagy popénekes
sikered nem tartott sokáig. Miért?
Amikor
Szandi a Rákóczi lemezkiadónál sztár lett, akkor a másik magánkiadó, a Proton
konkurenciát akart neki teremteni. Miklós Tibor javaslatára Rózsa István
producer megnézett a Rock Színház Nyomorultak előadásában, majd tovább ajánlott
a kiadónak. A Protonnál három lemezre kötöttem szerződést, Miklós Tibor és
Kocsák Tibor voltak a dalok szerzői. Az első korong olyan siker volt, hogy
kétszázezer példány után platinalemez lett. Megjegyzem, hogy ma tízezer után már
aranylemezt adnak. Haknizni vittek országszerte, a Petőfi csarnokban is
többször felléptem, közben egyáltalán nem ismertem sem a nemzetközi, sem a
hazai popzenét, az előadókkal is ott találkoztam először. A buszon az emberek
az arcomba bámultak, találgatták, hogy a Szandi vagy az Ábel Anita vagyok-e.
Belőlem tizennégy évesen országos hírű popsztár lett, de nem tudtam magam hova
tenni ebben a helyzetben. Végül a második lemezt megcsináltam ugyan, de a
harmadikat már lemondtam. Akkor vettek föl a Balettintézetbe, néptánc-színpadi
tagozatra. Nyolctól fél kettőig iskola, fél háromtól a szakmai órák, majdnem
minden este játszottam, így a kiadó kénytelen volt belátni, hogy nem
csinálhatom a popéneklést tovább. Hálás vagyok ezért az időszakért, mert sokan
ismertek meg akkor, ami jól jött később. Azt, hogy eljátszhattam a Légy jó
mindhaláligban Nyilas Misit, kicsit ennek is köszönhettem.
Mindig színésznő akartál
lenni?
Egyáltalán
nem. A szüleim rengeteget dolgoztak, s a nagymamámmal otthon kettesben sokat
videóztam. Édesapám operarendezésinek kazettáit tettem be a gépbe, így néztem
végig a Sevillai borbélytól a Gianni Schicchin át a Kékszakállú herceg váráig
mindent. Úgy megszerettem a műfajt, hogy először operaénekesnő akartam lenni,
de azután (kis grimasz jelenik meg az arcán) ez elmúlt. Ha megkérdezték, mi
akarok lenni, ha nagy leszek, azt válaszoltam: nem tudom. De ahogyan mások
kosárlabdaedzésre vagy sakk-körre jártak, én színházba jártam. Mert élveztem és
jól szórakoztam. Sosem határoztam el, hogy színész leszek, játszottam
darabokban, tanultam, érettségiztem. Akkoriban rendezte a Művész Színházban
Schwajda György az Üvöltő szeleket, és Nagy-Kálózy Eszter terhessége miatt, az
ő helyére kerestek egy beugrót. Törőcsik Mari pedig látott engem a darabban,
így ő ajánlott. Beugrottam, sikerült. Ezután Vámos László tanár úrtól és
Törőcsik Maritól kaptam ajánlólevelet, amelynek alapján a Színész Kamarában
kiállították a diplomámat. Schwajda pedig leszerződtetett Szolnokra, ahol egy
évig játszottam a West Side Storyban és a Vízkeresztben, Olivia grófnőt… Majd
hirtelen észrevettem, hogy felnőtt ember lettem, s ez a foglalkozásom, máshoz
nem is értek. Bár talán (újra ironikus kis mosoly a szájzugban) ehhez sem, csak
nem olyan feltűnő.
Néhány számodra fontos
előadást sorolnék. Nyomorultak, Légy jó mindhalálig, Valahol Európában, Miss
Saigon, Padlás, Oliver, Mozart, szinkronizálások… Majd tavalyelőtt a Lili
bárónő Sopronban, ahonnan az új Nemzeti Színházba vezetett az út, Weöres
Sándor: Holdbéli csónakosának Pávaszem szerepéhez. Hogyan?
Valló Péter
volt az igazgató Sopronban, tetszett neki, amit Lili bárónőként látott tőlem, s
mivel ő rendezte a Weöres-darabot a Nemzetiben, és a Pávaszemhez énekes-színész
kellett, így engem választott. Hála istennek, elképesztő siker lett. Örömömből
azonban sokat elvettek a körülmények. A premier előtt például az édesanyám
nevét le kellett adnom, hogy a Nemzeti Színházba egyáltalán beengedjék.
Szomorú, ahogyan a régi Nemzeti Színházbeli nagy színészek lába alól kihúzták a
talajt. Bemutatóm volt az új Nemzetiben, és én intéztem el, hogy be tudjon
jönni édesanyám, aki a Nemzeti… pardon, a Pesti Magyar Színház tagja. Szép,
ugye? Sajnos, olyan jellemző ez erre a magyar színházi világra…
„Ugorgyunk”,
ahogy Pósalaki bácsi mondja a Légy jó mindhaláligban. A 2003-2004-es szezon
utolsó bemutatója és hatalmas sikere az Operettszínházban a Rómeó és Júlia
musical változata volt Kerényi Miklós Gábor rendezésében. Vágytál Júlia
szerepére?
Eszembe sem
jutott, én Capuletné vagy Montague-né szerepével kacérkodtam. Hála istennek, ez
a Júlia nem olyan, amilyent megszoktunk, van benne valami furcsaság. Az
előadásról megjelent plakát nagy vihart kavart, mert hogy félmeztelen vagyok
rajta, de végül is semmi nem látszik, hiszen háttal fotóztak… Nagyon szeretem
ezt a plakátot, mert szép és tökéletesen kifejezi a mi előadásunkat. Vadabb,
maibb, bevállalósabb, hiszen ilyen a korunk. Az egész előadást nagyon szeretem,
büszke vagyok, hogy benne lehetek. Sokan húzták a szájukat, hogy miért kell ezt
így játszani, meg hogy ez nem Shakespeare. Pedig ha ő láthatná, szerintem
tetszene neki.
Mi lesz jövőre?
Ősszel a
repertoárdarabok, majd márciusban új bemutató, a Szép és a szörnyeteg. Arra
gondoltam, hogy én a szekrény, vagy a tollseprű, vagy a kiskanál leszek benne,
de kiírtak a Szépség szerepére. Kíváncsian várom, a próbákat januárban kezdjük.
Akadt problémád amiatt,
hogy Hámori Ildikó és Szinetár Miklós lánya vagy?
Huszonöt
éves koromig nem érzékeltem semmi ilyesmit. Bár olykor nyilván bántottak
emiatt, de nem mondták soha a szemembe. Az elmúlt egy-két évben megütötték
ugyan furcsa mondatok a fülemet, de úgy véltem, ezekkel nem kell törődnöm. Ha
vége van egy-egy előadásnak, és az együttest köszöntő ünneplés nekem is szól,
akkor nem az apukámnak tapsolnak. Hálás vagyok a sorsnak, hogy ők a szüleim,
rengeteget kaptam és tanultam tőlük.
László
Zsuzsa